مهارت های ارتباطی یک کوچ-مدیر

مهارت های ارتباطی یک کوچ-مدیر
2025
لاریسا دانیلویچ  
کاندیدای علوم روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه دولتی تربیت معلم عمان به نام پاول تیچینا، شهر عمان، اوکراین، 

 

چکیده
این مقاله به مهارت‌های ارتباطی کلیدی یک کوچ-مدیر  که برای موفقیت در کار ضروری است؛ اشاره می‌کند. این مهارت‌ها شامل درک روشن از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود، توانایی عدم تسلط بر ارتباطات، توانایی بیان واضح مسائل، توانایی تفکیک واقعیت‌ها از برداشت‌ها، شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف کارکنان خود، مهارت‌های تفکر انتقادی، برنامه‌ریزی جلسات کوچینگ در صورت لزوم و مواردی دیگر است. سبک‌های ارتباطی در موقعیت‌های مختلف تولید در یک سازمان تجاری نیز توضیح داده شده است. 


محتوای سوالاتی که توصیه می‌شود هنگام تعیین وظیفه کاری، حمایت از زیردستان، تفویض اختیار و ارائه بازخورد انتقادی استفاده شود، به تفصیل توضیح داده شده است. سوالات مؤثر و غیر مؤثر یک کوچ-مدیر نیز شرح داده شده‌اند. اشاره شده است که سوالات مؤثر ابزار اصلی مدیری است که می‌خواهد پتانسیل کارکنان خود را آزاد و فرآیند تفکر را تحریک کند و این امکان برای کارکنان فراهم شود تا ایده‌های جدیدی ارائه دهند، راه‌حل‌ها و فرصت‌ها را پیدا کنند و انگیزه خود را افزایش دهند. 


اقدامات کوچ-مدیر در ارتباط با زیردستان شایسته، ناتوان، باانگیزه و بی‌انگیزه نیز بررسی شده است. سوالات مدیر در شرایطی که نیروی زیردست در کار مرتکب اشتباه می‌شود نیز شرح داده شده است. 
واژگان کلیدی: کوچ-مدیر، کوچ-مدیریت، کوچینگ، مهارت‌های ارتباطی، سبک ارتباطی در کوچ-مدیریت، سبک‌های ارتباطی کسب‌وکار.